ماراتن ۵۵ هزار کرمانی در کنکور کرونایی/ جلوگیری از تجمعات خطرساز

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: کنکور یکی از حساس‌ترین مراحل زندگی هر فرد به شمار می‌رود، آزمونی که نتیجه اش تأثیر زیادی در تعیین مسیر آینده افراد دارد. دانش آموزانی که سال‌های سال پشت نیمکت‌های مدارس به کسب علم و دانش مشغول بوده‌اند و در این مسیر تلاش کرده‌اند حالا در یکی از مهم‌ترین آزمون‌های زندگیشان حضور پیدا می‌کنند.

امسال اما حساسیت کنکور بیشتر از سال‌های گذشته است؛ چرا که قرار است این آزمون زیر سایه کرونا برگزار شود، حالا داوطلبان و خانواده‌هایشان علاوه بر نگرانی در خصوص بحث «کنکور» دغدغه‌ای متفاوت از جنس سلامتشان را دارند.

با شیوع کرونا بسیاری از فعالیت‌ها در دنیا تحت تأثیر قرار گرفته است و بالطبع ایران هم از این مساله مستثنی نیست؛ کرونا مهمان ناخوانده ای است که مشخص نیست چه زمان بساط خود را جمع کرده و ناپدید می‌شود؛ حتی ممکن است هیچ گاه قرار به رفتنش نباشد و ما مجبوریم زندگی در شرایط کرونایی را تمرین کرده و بیاموزیم.

در چنین شرایطی بعد از کش و قوس‌های فراوان و تصمیم گیری های متفاوت، در نهایت تصمیم بر برگزاری کنکور گرفته شد و حالا مسئولان در تکاپو برای ایجاد بستر مناسب برای برگزاری این آزمون در بستری امن و سالم هستند.

این در حالیست که از داوطلبان خواسته شده که با تکمیل فرم خوداظهاری وضعیت سلامتیشان را اعلام کنند و تاکید شده افراد علامت دار از پنهان کاری پرهیز کنند چرا که هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌شود و فقط در مکانی جداگانه و در نزدیکی محل برگزاری کنکور می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. همچنین تاکید شده این محل ایزوله‌تر بوده و فاصله گذاری در آنجا با دقت بیشتری رعایت می‌شود.

رعایت فاصله ۲ متری بین صندلی‌های داوطلبان

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان پیش از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برگزاری کنکور کارشناسی ارشد و دکترا باعث شد در این زمینه تجربه کسب کنیم.

حمیدرضا گلزاری با اشاره به اینکه فاصله صندلی‌ها در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری یک متر بود که برای کنکور سراسری به ۱.۸ تا ۲ متر افزایش یافته است، ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر استان کرمان در این زمینه وارد عمل شده‌اند و تمامی ساختمان‌های محل برگزاری کنکور از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر فاصله گذاری، تهویه و سیستم خنک کننده بررسی می‌شود.

برگزاری کنکور برای افراد دارای علامت در محیطی ایزوله‌تر

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان از داوطلبان کنکور سراسری خواست با مراجعه به سایت سلامت فرم خوداظهاری در زمینه سلامت را تکمیل کنند و افزود: مکان‌های جداگانه ویژه ای با شرایط ایزوله و فاصله گذاری بهتر برای داوطلبان دارای علامت در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: شرایط در آزمون کنکور به گونه‌ای است که اگر حتی یک نفر چندین سرفه یا عطسه پشت سر هم انجام دهد آرامش و تمرکز سایر داوطلبان از بین می‌رود و نمی‌توانند با آرامش به سوالات پاسخ بدهند، بنابراین اگر افراد حتی یک سرماخوردگی ساده هم دارند باید خوداظهاری را انجام دهند.

داوطلبان علامت دار و مشکوک به کرونا این مساله را کتمان نکنند و اطمینان داشته باشند که آنها هم می‌توانند بدون هیچ گونه مشکلی و در مکان جداگانه ای و در یک محیط ایمن در کنکور شرکت کنند گلزاری بیان کرد: داوطلبان علامت دار و مشکوک به کرونا این مساله را کتمان نکنند و اطمینان داشته باشند که آنها هم می‌توانند بدون هیچ گونه مشکلی و در مکان جداگانه ای و در یک محیط ایمن در کنکور شرکت کنند.

وی از جابجایی مکان‌هایی که در کنکور کارشناسی ارشد دچار مشکلاتی بودند، خبر داد و افزود: آزمون کنکور در کوهبنان در سالن ورزشی و در کرمان در مصلی امام علی (ع) برگزار می‌شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اداره کل ورزش و جوانان و سایر ادارات استان کرمان که دارای سالن‌های بزرگ هستند، برای برگزاری کنکور اعلام آمادگی کرده‌اند.

بازرسی از مکان‌های برگزاری کنکور در کرمان

گلزاری با اشاره به اینکه بازرسی از مکان‌های برگزاری کنکور در استان کرمان از امروز آغاز می‌شود، افزود: در صورت وجود مشکل در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی مکان برگزاری کنکور عوض شده و این مساله در زمان صدور کارت به داوطلبان اعلام می‌شود.

وی با اعلام اینکه ما نمره خوبی به کارشناسی ارشد می‌دادیم و فقط یک حوزه مشکلاتی در زمینه تهویه و سیستم خنک کننده داشت، بیان کرد: همه عوامل اجرایی و مراقبان باید خوداظهاری را انجام دهند تا هیچ گونه مشکلی برای سایر داوطلبان کنکور ایجاد نشود.

خانواده‌ها در محل برگزاری کنکور تجمع نکنند

گلزاری از گندزدایی مکان‌های برگزاری کنکور در روز قبل از آزمون خبر داد و گفت: تمامی سعی و تلاش خود در این زمینه را انجام می‌دهیم تا داوطلبان بتوانند در محیطی سالم و امن در آزمون شرکت کنند.

امکان پارک خودروها تا فاصله ۵۰۰ متری محل برگزاری وجود ندارد؛ همچنین درهای ورودی و خروجی محل برگزاری جلسات کاملاً باز است و داوطلبان می‌توانند با حفظ فاصله و بدون تجمع در مکان آزمون حضور پیدا کنند مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر لزوم پرهیز خانواده از اجتماع در محل برگزاری کنکور یادآور شد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده امکان پارک خودروها تا فاصله ۵۰۰ متری محل برگزاری وجود ندارد؛ همچنین درهای ورودی و خروجی محل برگزاری جلسات کاملاً باز است و داوطلبان می‌توانند با حفظ فاصله و بدون تجمع در مکان آزمون حضور پیدا کنند.

مارتن ۵۵ هزار کرمانی در کنکور

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری کرمان در این جلسه اظهار کرد: در ۲۰ شهرستان استان کرمان بیش از ۵۵ هزار نفر در کنکور سراسری ۹۹ شرکت می‌کنند.

حمید شمس الدینی با اشاره به اینکه تمهیدات حفاظتی برای این منظور به کار گرفته شده است، افزود: پروتکل‌های بهداشتی به صورت کشوری تدوین و ابلاغ شده است.

وی از بررسی تمامی مکان‌های برگزاری کنکور سراسری قبل از برگزاری آزمون خبر داد و افزود: در صورت مشاهده هر گونه نقصی، موارد اعلام و بررسی می‌شود.

شمس الدینی با اشاره به اینکه برگزاری کنکور به ورزشگاه‌ها و مصلی‌ها منتقل شده است، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشت برای داوطلبان و عوامل اجرایی الزامیست و بر این مساله نظارت داریم.

نگاه پدرانه به مساله سلامتی داوطلبان داریم

وی بیان کرد: خانواده‌ها نگران نباشند چرا که مسئولان هم همانند آنها دغدغه سلامتی داوطلبان کنکور را دارند و تک تک این افراد برای ما عزیز هستند و حتماً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم.

شمس الدینی با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای کنکور امسال در نظر گرفته شده است، افزود: در این زمینه نیازمند همکاری داوطلبان و خانواده‌های آنها هستیم.

توصیه اکید ما این است به هیچ عنوان خانواده‌ها و همراهی‌ها پیرامون محل برگزاری آزمون ایستایی نداشته باشند تا تراکم جمعیتی نداشته باشیم و مشکلی برای سلامتی افراد ایجاد نشود مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری کرمان گفت: تمامی مبادی ورودی و خروجی محل آزمون به منظور جلوگیری از بروز هر گونه مشکل در زمینه رفت و آمد، باز است.

وی با اشاره به اینکه مکان‌های برگزاری جلسات از نظر تهویه و فاصله صندلی‌ها بررسی می‌شود و مشکلی در این خصوص وجود ندارد، گفت: تنها دغدغه ما ورودی و خروجی هاست که نیاز است در این زمینه داوطلبان با مسئولان همکاری کنند.

شمس الدینی گفت: توصیه اکید ما این است به هیچ عنوان خانواده‌ها و همراهی‌ها در پیرامون محل برگزاری آزمون ایستایی نداشته باشند تا تراکم جمعیتی نداشته باشیم و مشکلی برای سلامتی افراد ایجاد نشود.

وی گفت: به منظور جلوگیری از تراکم جمعیتی والدین بعد از پایان آزمون در مکانی دورتر از محل برگزاری آزمون با فرزندانشان قرار بگذارند. به خانواده‌ها اطمینان می‌دهیم پدرانه و برادرانه به این موضوع نگاه می‌کنیم.

کنکور سراسری ۹۹ در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مردادماه و اول شهریورماه با رقابت یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۳۱ نفر در سراسر کشور برگزار می‌شود که از این تعداد ۵۵ هزار و ۵۰۰ نفر شامل بیش از ۲۰ هزار نفر آقا و بالغ بر ۳۵ هزار نفر خانم کرمانی هستند. در این شرایط می‌طلبد مسئولان به منظور حفظ سلامت داوطلبان و رفع نگرانی‌های خانواده‌های آنها نهایت دقت را رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری کنکور در محیطی امن و سالم به کار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *