جایگزینی کنکور با آزمون اختصاصی/ طراز علمی جایگزین شود

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: حذف کنکور بیش از ۱۲ سال بحث داغ بین پشت‌کنکوری است و دلیل آن هم تصویب نهایی قانون حذف کنکور در سال ۸۶ توسط مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود. علی رغم تصویب قانون تاکنون به‌طور کامل شامل اجرایی شدن آن نبوده‌ایم و همچنان کنکور جزو یکی از مراحل اصلی تحصیلات دانشگاهی و شاه‌کلید راه‌یابی به دانشگاه‌ها است.

فعلاً باید پذیرفت که آزمون سراسری معیار سنجش برتری متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها است آزمونی که هرسال با هدف برقراری عدالت میان متقاضیان ورود به دانشگاه انجام می‌شود، به همین دلیل حذف کنکور مستلزم جایگزین کردن یک طرح مناسب و علمی است، به‌گونه‌ای که عدالت میان متقاضیان ورود به دانشگاه حفظ و به‌صورت دقیق و علمی باشد.

با اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد ۹۹ حسین عرب عامری یکی از جوانان نخبه گرمساری رتبه یک کشوری را در رشته برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اجتماعی کسب کرد، او جوانی ۲۴ ساله اهل گرمسار و ساکن کهن‌آباد از توابع شهرستان آرادان است. با او به بحث و گفتگو پیرامون کنکور نشستیم که مشروح این گفتگو را می‌توانید در زیر بخوانید:

*درباره سوابق تحصیلی در مقاطع مختلف بگویید

در مقطع راهنمایی در مدرسه نمونه دولتی شیخ مفید و در مقطع دبیرستان نیز در مدرسه نمونه دولتی شهید ثانی تحصیل کردم و در سال ۹۴ در کنکور سراسری مقطع کارشناسی در رشته علم انسانی شرکت کردم که با رتبه دو هزار در این مقطع توانستم در دانشگاه تهران در رشته سیاست‌گذاری اجتماعی ادامه تحصیل دهم.

در دوران تحصیل در مقطع کارشناسی از دانشجویان برتر دانشگاه تهران بودم که به این واسطه کتاب‌های تخصصی رشته تحصیلی خود را در این دوران مطالعه می‌کردم و یکی از نقاط قوت من در کسب این رتبه مطالعه دقیق کتاب‌های تخصصی در مقطع کارشناسی بود. روزانه دو ساعت در طی هشت ماه منابع درسی برای کنکور ارشد را مطالعه می‌کردم و در ایام پایانی کنکور سطح مطالعه خود را به روزانه شش ساعت افزایش دادم.

*در این مدت آیا فعالیت‌های جانبی مثل ورزش را برای درس خواندن کنار گذاشتید؟

خیر. بنده علاوه بر فعالیت‌های علمی یکی از فعالان عرصه فرهنگی در دانشگاه و در سطح شهرستان گرمسار بودم و در این مدت به ورزش فوتبال نیز به‌صورت غیرحرفه‌ای می‌پرداختم. این در حالی است که رشته تحصیلی من دقیقاً در بطن و بدنه جامعه قرار دارد و قطعاً در سطح فعالیت‌های اجتماعی من بی‌تأثیر نبوده است.

من درس را صرفاً برای گرفتن مدرک تحصیلی نمی‌خوانم و احساس خوشبختی صرفاً با تحصیلات دانشگاهی ایجاد نمی‌شود، شخصاً معتقد هستم دستیابی به اهدافی که برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم علت اصلی این خوشبختی خواهد بود.

*معیار شما برای انتخاب این رشته تحصیلی چیست؟ آیا بازار کار و یا علاقه شخصی‌تان را در نظر گرفتید؟

هیچ اجباری از سوی خانواده برای انتخاب رشته تحصیلی از دوران دبیرستان تا دانشگاه وجود نداشت و انتخاب این رشته صرفاً به دلیل علاقه شخصی من به فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی بود.

در گام نخست مهم‌ترین هدف من ادامه تحصیل در مقطع دکتری است و سپس اشتغال در دانشگاه تهران به‌عنوان هیئت‌علمی است.

*باوجود کرونا کنکور ارشد چطور برگزار شد؟

من در محل دانشگاه تهران آزمون ارشد دادم و در این حوزه به‌خوبی و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

شیوع کرونا درواقع باب خیری شد برای کاهش بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و فرصت لازم در راستای تمرکز روی مطالعه برای کنکور ارشد را فراهم کرد؛ اما تعویق کنکور متأسفانه یک چالش جدی برای افرادی بود که با برنامه‌ریزی و هدفی مشخص برای کنکور درس خواندند چراکه جابه‌جایی زمان آزمون استرس کنکوری‌ها رو افزایش می‌داد.

*اگر در سن ۴۰ سالگی متوجه شوید که استعداد خاصی در زمینه هنر دارید آیا تمایل دارید تحصیلات خود را از پایه برای این رشته آغاز کنید؟

به‌هیچ‌وجه شخصیت تک‌بعدی ندارم و شاید ازنظر علمی برای تحصیل در رشته‌های هنری اقدامی انجام ندهم اما قطعاً اگر استعدادی در زمینه هنر داشته باشم به‌عنوان فعالیت‌های جانبی از آن بهره‌گیری خواهم کرد.

*نظرتان درباره مافیای کنکور چیست؟

شاید بتوان کنکور را حذف کرد اما باید بدانیم که مهم‌تر از حذف کنکور، از بین بردن مافیای کنکور است. برای اجرای این طرح باید جایگزینی مناسب برای کنکور سراسری ایجاد شود و در این شرایط برگزاری آزمون ورودی دانشگاه‌ها با معیار سوابق تحصیلی و معدل افراد باید در دستور کار قرار گیرد. با برگزاری کنکور همه شانس برابر خواهند داشت و باید برای حذف آن اقدامی اساسی برای حفظ عدالت بین متقاضیان ورود به دانشگاه‌های برتر و دولتی انجام شود.

درمجموع با طرح حذف کنکور موافق هستم چراکه حذف آن منجر به ورود دانشجویان با طراز علمی بالاتر به دانشگاه‌های معتبر کشور می‌شود. در حال حاضر کنکور به دستگاهی برای هم‌شکل‌سازی جوانان شده است و به عقیده من نیاز نیست همه افراد در کنکور شرکت کنند و بسیاری از افراد هستند که با مهارت‌های فنی و هنری به درجات والایی دست یافتند آن چیزی که نسبت به کنکور ارجحیت دارد هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن هدف است.

*نظرتان درباره مافیای کتاب‌های کمک‌درسی چیست؟

من برای درس خواندن چه در مقطع کارشناسی و چه در مقطع کارشناسی ارشد در هیچ آزمون و یا آموزشگاه خاصی شرکت نکردم و صرفاً با تست‌زنی از سوالات کنکور سال‌های گذشته آمادگی لازم برای شرکت در کنکور را کسب کردم. در این دوره از مشاوره تحصیلی استفاده کردم که صرفاً در دوران درس خواندن مشاوره انگیزشی دریافت کردم.

*به نظر شما مافیای کمک‌درسی توانسته مسیر درس خواندن را برای کنکوری‌ها تحت‌الشعاع قرار دهد؟

تمام اطلاعاتی که برای تست‌زنی در کنکور لازم است در کتاب‌های درسی دانش آموزان وجود دارد و بامطالعه دقیق کتاب‌های درسی و تست‌زنی با سوالات کنکور سال‌های گذشته می‌توان مهارت تست‌زنی را تقویت کرد.

*از سوابق فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود بگویید

در سطح شهرستان گرمسار مشاور جوان شهرداری و شورای شهر، مؤسس انجمن جوانان و مسئول خانه جوانان گرمسار بودم و دستیار پژوهشی مدیر گروه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و فعال فرهنگی در دفتر نمایندگی دانشگاه از فعالیت‌های مهم جانبی من در کنار تحصیل بود.

*کلام آخر…

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از جوانان این سرزمین که تعداد زیادی نیز از نخبگان علمی کشور بودند در جریان این انقلاب شهید شدند و امروز با سعی و تلاش در سنگر علم امیدوارم که شرمنده شهدا نشوم. اقتدار و امنیتی که امروز در کشور احساس می‌کنیم مدیون شهدا به‌ویژه شهدای نخبه علمی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *