۷ هزار پزشک و پرستار ناظر بر اجرای کنکور

به گزارش خبرگزاری مهر، وطن امروز نوشت: آمار ابتلا، مرگ‌ومیر و بستری‌شدگان بیماران «کووید -۱۹» در بیشتر مناطق کشور نسبتاً رو به کاهش است. این سیر آرام نزولی که در پی رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی آحاد مردم بوده، همه را امیدوار کرده است در صورت توجه بیش از پیش به توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی‌ها می‌توان زنجیره این ویروس مرگبار را در جامعه قطع کرد.

شیب نزولی تعداد جان‌باختگان و بستری‌شدگان کرونایی نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را برای رهایی از این بیماری مهلک رعایت می‌کنند اما نگرانی‌ها بابت هفته‌های پیش رو و برگزاری مراسم‌های عزاداری و سفر به شهرستان‌هاست که چنانچه توجهی به پروتکل‌های اجتماعی و فاصله‌گذاری‌های فیزیکی نشود، احتمال خیز مجدد این بیماری وجود دارد.

در این باره معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به آغاز سیر نزولی کرونا در کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: برای برگزاری کنکور، پروتکل‌های سختگیرانه به وزارت علوم ابلاغ شده و حدود ۷ هزار نفر از همکاران ما اعم از پزشک و پرستار برای نظارت بر اجرای پروتکل‌ها آماده‌اند.

دکتر علیرضا رئیسی با تشکر از مردم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: خوشبختانه در سطح کشور روزبه‌روز شاهد هستیم که رعایت پروتکل‌ها بخوبی انجام می‌شود و میزان استفاده از ماسک در کشور روند قابل قبولی دارد اما ما هنوز انتظار داریم بیشتر شود. از مردم خواهش می‌کنیم بویژه در وسایل حمل‌ونقل عمومی بسیار مراقب باشند. یادمان باشد که هم استفاده از ماسک مهم است و هم فاصله‌گذاری؛ هر ۲ باید با هم انجام شود.

وی افزود: هفته‌های بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم اما با تلاش همکارانم در سراسر کشور و البته رعایت پروتکل‌های بهداشتی این شیب صعودی و خیز بیماری دارد سیر نزولی را طی می‌کند که امیدوارم ادامه یابد.

به گفته رئیسی، طبق آخرین بررسی‌هایی که انجام دادیم، میزان بستری در بیمارستان‌ها در استان‌های مختلف در حال کاهش است، البته به این معنا نیست که وضعیت‌مان خوب و سفید شده است، بلکه ثابت شده که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جدی گرفتن ویروس، ارتباط مستقیمی با میزان و روند بیماری در سطح کشور دارد. رئیسی در نشست خبری ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران با بیان اینکه رعایت پروتکل‌ها توسط مردم باعث شد اثر مثبت آن را ببینیم و روند بستری در بیمارستان‌ها سیر ملایم‌تری را طی می‌کند، البته هنوز برخی استان‌ها بسیار درگیر هستند، گفت: در عین حال کنکور و ماه محرم را پیش رو داریم. برای برگزاری کنکور پروتکل‌های سختگیرانه به وزارت علوم ابلاغ شده و حدود ۷ هزار نفر از همکاران ما برای نظارت بر اجرای پروتکل‌ها آماده‌اند. وی با اشاره به وضعیت برگزاری مراسم محرم نیز گفت: ان‌شاءالله مراسم‌هایی برگزار خواهد شد و این بزرگداشت انجام می‌شود اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی. تاکید می‌کنم که برگزاری هر گونه مراسم در فضای سربسته مطلقاً ممنوع است. این مقام مسؤول درباره وضعیت تولید واکسن کرونا در ایران نیز گفت: اکنون واکسن ایرانی کرونا فاز حیوانی را شروع کرده و در این مرحله است که فاز یک یا ۲ را آغاز می‌کنند. باید توجه کرد که حداقل یک سال دیگر برای تولید واکسن زمان لازم است و اگر واکسن ایرانی همه مراحل را پاس کند، ممکن است آبان سال آینده وارد بازار شود. رئیسی در ادامه گفت: همچنین برای کنکور سراسری فاصله ۸/۱ متر را تعیین کرده‌ایم. مهلت ورود به جلسه ۲ ساعت مشخص شده است و روش خروج را باید به گونه‌ای تنظیم کنند که تراکم ایجاد نشود.

احتمال خیز مجدد کرونا در پاییز

رئیسی درباره وضعیت کرونا و موج سوم این ویروس هم گفت: باید توجه کرد که میزان سرایت و ماندگاری ویروس در سرما بیشتر است و در پاییز به دلیل همراهی کرونا و آنفلوآنزا ممکن است با یک خیز مواجه شویم اما باید توجه داشت همکاران ما خسته شده‌اند و این موضوع می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. وی گفت: حتی اگر واکسن این ویروس هم پیدا شود، باز هم کرونا با ما خواهد بود، مانند آنفلوآنزا که هر سال وجود دارد. شاید واکسن آن ساخته شود اما اثربخشی آن مشخص نیست. واکسن آنفلوآنزا ۴۵ درصد اثربخش است و ۵۵ درصد احتمال ابتلا وجود دارد، بنابراین باید خودمان را برای زندگی با کرونا آماده کنیم. رئیسی درباره بازگشایی مدارس نیز گفت: در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان امتحانات را آنلاین برگزار کرد. شاید اگر زیرساخت‌های‌مان آماده بود، حتی می‌توانستیم کنکور را آنلاین برگزار کنیم.

وی تاکید کرد: مدارس قطعاً بازگشایی می‌شوند، اما آیا این بازگشایی به این معناست که افراد حضور پیدا کنند؟ اگر منطقه‌ای قرمز باشد، اصلاً نباید حضور داشته باشند. آموزش تعطیل نمی‌شود اما باید سبک آن را تغییر دهیم.

مخالفت ستاد کرونای تهران با بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد: ستاد کرونای تهران با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری برای ترم پاییز مخالف است. دکتر علی ماهر اظهار کرد: ارزیابی و بررسی‌های ما در ستاد تهران نشان می‌دهد زیرساخت‌ها و بستر مناسب و همچنین آمادگی لازم برای پذیرش حضوری دانش‌آموزان و دانشجویان در فضاهای آموزشی استان تهران وجود ندارد، بنابراین ستاد تهران کلاً با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری مخالف بوده و این مسأله را بارها مطرح کرده است. وی با اشاره به وضعیت و امکانات موجود در فضاهای آموزشی شهر تهران، گفت: در شهر تهران با توجه به امکانات موجود اکیداً توصیه می‌شود که در سال تحصیلی جدید از فضا و آموزش‌های مجازی و در کل سیستم غیرحضوری برای مدارس و دانشگاه‌ها استفاده شده و تنها در موارد خاص و مورد نیاز و به صورت موردی نسبت به پذیرش حضوری دانش‌آموزان یا دانشجویان اقدام شود. وی با بیان اینکه توصیه ما این است که در ترم آینده در فضای مدارس و دانشگاه‌ها، آموزش به صورت مجازی و از راه دور دنبال شود، تاکید کرد: آموزش حضوری در ترم پاییز را با شرایط و امکانات موجود به هیچ عنوان صلاح نمی‌دانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *